Rezydencja Prigożyna: rosyjska telewizja pokazuje materiał filmowy, aby zdyskredytować przywódcę Wagnera po nieudanym buncie

Rezydencja Prigożyna: rosyjska telewizja pokazuje materiał filmowy, aby zdyskredytować przywódcę Wagnera po nieudanym buncie

  • Telewizja państwowa twierdzi, że ukrywa bogactwo i broń Prigożyna
  • Prezenter nazywa go „zdrajcą”, próbuje go zdyskredytować
  • Pokazano materiał filmowy przedstawiający jego „pałac” i pakiety gotówki
  • Telewizja państwowa dowiedziała się, że śledztwo w sprawie buntu jest w toku

5 lipca (Reuters) – W środę wieczorem rosyjska telewizja państwowa rozpoczęła zaciekły atak na Jewgienija Prigożyna, przywódcę przerwanego zbrojnego buntu najemników w zeszłym miesiącu, i powiedziała, że ​​śledztwo wciąż jest prowadzone.

Prigożyn, założyciel grupy najemników Wagnera, 24 czerwca przejął kontrolę nad miastem Rostów nad Donem w południowej Rosji, zajął tam centrum dowodzenia, w którym Rosja koordynuje wojnę na Ukrainie, i wysłał konwój bojowników w kierunku Moskwy. Zrezygnował po zawarciu układu z Kremlem.

Jego bunt stanowił największe zagrożenie dla prezydenta Władimira Putina, odkąd rosyjski przywódca doszedł do władzy ponad dwie dekady temu i zmusił Kreml do rozpoczęcia ćwiczeń ograniczania szkód, w których podkreślił lojalność sił zbrojnych i jedność społeczeństwa w oblicze zdrady.

Na mocy porozumienia kończącego bunt Prigożyn, którego celem było obalenie ministra obrony i szefa Sztabu Generalnego za rzekomą niekompetencję w prowadzeniu wojny, miał zostać przeniesiony na sąsiednią Białoruś. W zamian zarzuty karne przeciwko niemu miały zostać wycofane.

Ale białoruski prezydent Aleksander Łukaszenko, który pomagał wynegocjować porozumienie, powiedział w czwartek, że Prigożyn, który, jak powiedział, odwiedził Białoruś 27 czerwca, przebywa obecnie w swoim rodzinnym Sankt Petersburgu, drugim co do wielkości mieście Rosji. Jego bojownicy przebywali w swoich stałych obozach na terytorium kontrolowanym przez Rosję – dodał Łukaszenka, mówiąc, że oferta ugoszczenia ich na Białorusi wciąż jest aktualna.

Atak na Prigożyna w państwowej telewizji nie mógł zostać przeprowadzony bez wiedzy Kremla i może być elementem próby wywarcia nacisku na Prigożyna, aby wypełnił swoją część ugody mającej na celu rozbrojenie buntu.

Nie było natychmiastowej reakcji ze strony Prigożyna ani na reportaż telewizji państwowej, ani na komentarze Łukaszenki.

W programie „60 minut”, emitowanym w środę w telewizji Rossija-1, pokazano materiał filmowy, który rzekomo został nakręcony podczas nalotu organów ścigania na petersburskie biuro Prigożyna i jeden z jego „pałaców”.

Prowadzący, deputowany Jewgienij Popow, nazwał Prigożyna „zdrajcą”, a nagranie zostało zaprezentowane przez zaproszonego gościa – dziennikarza Eduarda Pietrowa – jako dowód kryminalnej przeszłości Prigożyna i jego hipokryzji w rzekomej korupcji w siłach zbrojnych.

Materiał filmowy pokazywał pudła pełne rubli o wysokich nominałach w jego biurze i pakiety dolarów w luksusowej rezydencji wraz z rzekomo należącym do niego helikopterem, składem broni i kolekcją peruk.

Pokazano także w pełni wyposażoną salę zabiegową, sztabki złota oraz kolekcję pamiątkowych młotów kowalskich, narzędzia, które Prigożyn nazywał symbolem zemsty na zdrajcach.

ŚLEDZTWO W SPRAWIE PRIGOŻINA POZOSTAJE ŻYWE

„Nikt nie planował zamknięcia tej sprawy. Dochodzenie (w sprawie buntu) trwa” – powiedział Pietrow.

Powiedział, że śledczy doszli do wniosku, że wideo użyte przez Prigożyna jako pretekst do rozpoczęcia buntu, które pokazywało rzekomy rosyjski atak na obóz najemników, było sfałszowane.

Telewizja państwowa wyemitowała zdjęcia uzbrojonych rosyjskich stróżów prawa wchodzących do biura Prigożyna. Petersburski serwis informacyjny Fontanka poinformował, że 24 czerwca przeprowadzono naloty na nieruchomości powiązane z Prigożynem.

„Uważam, że stworzenie wizerunku Jewgienija Prigożyna jako bohatera ludu zostało w całości dokonane przez media karmione przez Jewgienija Prigożyna” – powiedział Pietrow, odnosząc się do mediów finansowanych przez Prigożyna. „Po tym, jak się nie udało, szybko się zamknęli i uciekli”.

Powiedział, że w posiadłościach Prigożyna znaleziono gotówkę o wartości 600 milionów rubli (6,6 miliona dolarów).

Prigożyn powiedział, że Wagner handlował tylko gotówką, którą wykorzystywał do płacenia pensji i wydatków. Putin powiedział, że Wagner był finansowany przez państwo.

Program pokazał kilka paszportów z różnymi nazwiskami, z których korzystał Prigożyn.

„Normalna osoba nie może mieć tylu paszportów” – powiedział Pietrow. „Dlaczego ta osoba miała takie dziwne moce, jak poważny przywódca jakiejś grupy przestępczej?”

W tym samym czasie do komunikatora Telegram wyciekły zdjęcia Prigożyna ubranego w różne przebrania i mundury. Reuters nie mógł zweryfikować ich autentyczności.

„Musimy dotrzeć do sedna, kto był po czyjej stronie (w buncie). Musimy ich ukarać i postawić przed sądem” – powiedział Pietrow.

(1 $ = 91,2455 rubli)

Reportaż Andrew Osborna; Edytowanie przez Christophera Cushinga

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Źródło: https://www.reuters.com/world/europe/russian-state-tv-attacks-mutiny-leader-prigozhin-says-investigation-still-live-2023-07-06/

Avatar photo

Sylvain Métral

J'adore les séries télévisées et les films. Fan de séries des années 80 au départ et toujours accroc aux séries modernes, ce site est un rêve devenu réalité pour partager ma passion avec les autres. Je travaille sur ce site pour en faire la meilleure ressource de séries télévisées sur le web. Si vous souhaitez contribuer, veuillez me contacter et nous pourrons discuter de la manière dont vous pouvez aider.